Aivoriihi  
Aivoriihen tarkoituksena on tuottaa lyhyessä ajassa mahdollisimman paljon tietoa ja ideoita. Menetelmä sopii hyvin esimerkiksi uuden projektin käynnistämiseen. Lisäksi sitä voidaan käyttää vaikean tai teoreettisen käsitteen avaamiseen.
Aivoriihen toteuttamista varten tarvitset vain isoja paperiarkkeja ja kyniä. Aivoriihi soveltuu myös pohjaksi monille muille työkalupakissa esitellyille menetelmille, kuten SWOT, kuuden hatun menetelmä tai tulevaisuusverstas. Kun asioita ja ideoita on paljon, voidaan aivoriihen avulla ensin valita tärkeimmät ja käyttökelpoisimmat, joita sitten edelleen työstetään esimerkiksi SWOT-lomakkeen avulla.

Aivoriihen alkuvaiheessa jokainen osallistuja spontaanisti ilmaisee käsiteltävästä aiheesta mieleen tulevia sanoja, ajatuksia ja ideoita, jotka kirjataan ylös. Tässä vaiheessa olennaista ei ole niiden käyttökelpoisuus tai järkevyys vaan vapaa ajatuksen juoksu. Onhan mahdollista, että alun perin ilmaan heitetty sana tai idea muodostaa uusia mielleyhtymiä ja jalostuu aivoriihen kuluessa uudeksi käyttökelpoiseksi ideaksi!

Aivoriihen toisessa vaiheessa ryhmä kerää käyttökelpoisimmat ideat ja alkaa työstää niitä eteenpäin.

Menetelmänä aivoriihi soveltuu parhaiten pienryhmätoimintaan, mutta sitä voidaan hyödyntää myös suuremmissa ryhmissä. Tällöin on hyvä jakaa porukka ensin pienryhmiin. Aivoriihi toteutetaan kuten yllä kuvattuna, mutta lopuksi pienryhmät esittävät valitsemansa ideat muille ryhmille. Tämän jälkeen voidaan esimerkiksi äänestämällä päättää parhaat ideat, joita lähdetään työstämään eteenpäin.

Tarvikkeet: isoja paperiarkkeja ja kyniä, sinitarraa tai teippiä

Soveltuu käytettäväksi:
• spontaaniin ideointiin
• uuden projektin käynnistyessä
• pohjana muille menetelmille, kuten SWOT


Aarrekartta

Aarrekartta on menetelmä, jossa jokainen osallistuja lähtee mielikuvitusretkelle toiveiden ja unelmien maailmaan. Oman aarrekartan voi rakentaa piirtämällä, maalaamalla tai kuvia leikkaamalla ja liimaamalla. Aarrekartan voi jokainen työstää vain itselleen, mutta sen voi ottaa myös osaksi projektien suunnittelua, esimerkiksi tehtäessä kyläsuunnitelmaa. Tällöin jokainen osallistuja työstää aarrekartan, joka kuvaa juuri hänen toiveitaan ja ajatuksiaan aiheesta. Tärkeintä ei ole ideoiden käyttökelpoisuus vaan vapaus tuottaa omien unelmien näköinen aarrekartta.

Aarrekartta-menetelmän suola on sen toiminallisuudessa. Yhdessä tekeminen ja askartelu ovat mukavaa puuhaa ja tuovat vaihtelua toimintaan. Aarrekartan tekoon voivat osallistua kaikki vauvasta vaariin eli myös lapset pääsevät esittämään omia toiveitaan ja haaveitaan. Aarrekartta- menetelmä onkin mainio tapa osallistaa myös lapset kylätoiminnan suunnitteluun!

Tarvikkeet: isoja paperiarkkeja, värikyniä, vesivärejä, pensseleitä, tusseja, vanhoja lehtiä ja kuvia, saksia, liimaa, isoja pahviarkkeja kehyksiksi valmiille aarrekartoille, sinitarraa tai teippiä töiden esille ripustamiseen

Soveltuu tilanteisiin:
• Aarrekartta soveltuu parhaiten tilanteisiin, joissa toiminnan suunnittelu on vasta alussa
• Tarkoitus on seikkailla mielikuvitusmaailmassa, jossa kaikki toiveet ja haaveet ovat mahdollisia
• Valmiit aarrekartat voidaan esitellä tai jättää näyttelyn tapaan kaikille nähtäväksi
• Aarrekartat toimivat innoittajina kylän toiminnan suunnittelussa


Käsitekartta eli Mindmap

Mindmap eli käsitekartta auttaa hahmottamaan käsitteitä ja niiden keskinäisiä suhteita. Mindmapia voidaan käyttää niin ideointiin, suunnitteluun kuin myös muistiinpanojen tekemiseen. Se on tehokas oppimis- ja opetusväline, sillä sitä tekiessä joutuu jatkuvasti pohtimaan asioiden merkityksiä ja suhteita toisiinsa.

Mindmapin voi tehdä yksin tai ryhmässä. Sitä varten tarvitaan isoja paperiarkkeja sekä mielellään eri värisiä tusseja ja kyniä. Mindmap muodostuu siten, että tarkasteltava asia kirjoitetaan keskelle paperia ja siitä lähdetään vetämään viivoja, joiden päähän kirjoitetaan uusia sanoja. Uusista sanoista puolestaan lähtee viivoja taas uusiin sanoihin ja niin edelleen.

Ohjeet mindmapin tekoon:

Varaa mindmapin tekoon isoja paperiarkkeja sekä erivärisiä ja paksuisia tusseja. Merkkaamalla pääkäsitteet paksummilla tusseilla helpotat asioiden keskinäisten suhteiden hahmottumista. Värit puolestaan elävöittävät mindmapista syntyvää julistetta.

  1. Käännä aluksi paperi vaakasuoraan ja kirjoita tarkasteltava asia keskelle paksulla tussilla
  2. Suosi tikkukirjamia mindmapin selkeyden vuoksi
  3. Pyri käyttämään sanoja, jotka toimivat laajempina merkityksen antajina
  4. Mindmap etenee hierarkisesti pääkäsitteestä kohti alakäsitteitä ja yhä pienempiä yksityiskohtia
  5. Voit käyttää myös värejä ja kuvia symboloimaan eri asioita
  6. Edellä kuvatut ohjeet auttavat mindmapin teossa, mutta jokainen mindmap saa olla persoonallinen oman työn tulos!

Tarvikkeet: isoja paperiarkkeja, eri paksuisia ja värisiä kyniä ja tusseja, sinitarraa tai teippiä esille ripustamiseen

Soveltuu käytettäväksi:
• ideointiin
• asioiden suhteiden hahmottamiseen
• muistiinpanojen tekemiseen


Tuumatalkoot

Tuumatalkoot on innostava ryhmätyömenetelmä, jossa osallistujat kommunikoivat toistensa kanssa kirjoittamalla. Tavoitteena on ongelmanratkaisu tai uusien ideoiden tuottaminen valitusta aiheesta.

Tuumatalkoissa työskentelyhuoneen seinille kiinnitetään useita seinä- eli fläppipapereita. Osallistujat kiertelevät vapaasti huoneessa ja kirjoittavat mieleen tulevia ideoita mille tahansa paperille. Tarkoituksena on tutustua muiden ideoihin, inspiroitua niistä ja kirjoittaa uusia ajatuksia papereille.

Ideointivaiheessa osallistujat eivät keskustele toistensa kanssa vaan kommunikointi tapahtuu kirjattujen ideoiden kautta. Kun ideointiin on käytetty riittävästi aikaa, alkaa keskustelu parhaiden ideoiden valintakriteereistä. Kun valintakriteerit on päätetty ja parhaat ideat valittu, jatketaan niiden käsittelyä tarpeen mukaan.

Esimerkki tuumatalkoiden järjestämisestä:

  1. Selostetaan ideoinnin tarkoitus
  2. Kuvataan vaiheet
  3. Kerrotaan ideoinnin aihe ja kuvataan ongelma
  4. Jokainen kirjoittaa seinäpaperille kaksi ideaa
  5. Kierretään huoneessa, luetaan muiden ideoita ja kirjoitetaan uusia ideoita mille tahansa paperille
  6. Kierretään seinäpaperit ja valitaan jokaisesta paperista kolme omasta mielestä parasta ideaa ja merkitään ne idean eteen tehtävällä plussalla tai viivalla
  7. Käydään läpi eniten ääniä saaneet ideat ja pohditaan esimerkiksi pienryhmissä voiko ideoita kehitellä edelleen
  8. Sovitaan parhaiden ideoiden jatkotyöstämisestä


Lähteet:

Pruuki, L. 2008. Ilo opettaa. Tietoa, taitoa ja työkaluja. Helsinki: Edita Prima Oy.

Luukkonen, J. 2000. Digitaalisen median käsikirjoitusopas. Helsinki: Oy Edita Ab.


Viimeksi muutettu: maanantai 9. elokuu 2021, 21.00